Neubližujme si
Hraný projekt o šikaně
Chovej se tak, jak bys chtěl, aby se druzí chovali k tobě. To se lehko řekne, ale hůře provádí. Chceme, aby se u nás každý ve třídě cítil fajn. To není jen tak. A tak jsme se rozhodli zúčastnit pořadu Neubližujme si. Matyáš pro nás celé představení natáčel, abychom mohli i druhý den o situaci lépe hovořit.
Projekt měl několik částí:
1) fáze -sledovali jsme jednotlivé hranné scénky. Po každé hranné scénce následoval společný rozbor situace a lektorky nás vedly k tomu, abychom ukázali , co bylo špatně. Měli jsme i vyjádřit, co pociťoval, ten komu se ubližovalo.
2) fáze- učili jsme se , jak reagovat, když nám někdo nadává nebo je k nám agresivní. Měli jsme od lektorek lístečky s textem nebo nápovědou ,co máme říci a udělat. Jeden byl „agresor“ druhý „oběť“. Každá situace byla rozebrána.
3) fáze -lektorky nám ukázaly , jaký vliv má rozhovor s dospělou osobou. Jaký rozdíl je mezi žalováním a oznámením, že se mi děje nebo někomu něco zlého. A i sehrály scénku, kde jsme viděli ,že když nemá dospělý informaci, nemůže zasáhnout.
4) fáze -druhý den jsme si pustili video z pořadu a my děti jsme sledovaly ne lektorky, ale samy sebe, jak jsme se chovaly. Ukázali jsme si, jak lehce se člověk nechá strhnout k rádoby“ legraci“, která si vymkne kontrole. A tak se stane,že člověk přihlíží, směje se nebo se dokonce připojí a ubližuje ostatním. Ukázali jsme si, že to byla záměrná manipulace, kdy herci nás vedli tak, abychom hráli s nimi,abychom se dokázali lépe vcítit do role utlačovaného nebo naopak. Ve chvíli, kdy se šikana stupňovala někteří z nás zasáhli a slovně napomínali „herce“ , aby toho nechali a zastali se „oběti“. V rozhovoru s paní učitelkou jsme došli k tomu, že bylo správné zasáhnout do představení a chování těch, co to dokázali, jsme vyzdvihli. Protože ve chvíli, kdy třída nemlčí k tomu ,co se děje,je šikana postavena mimo rámec slušného chování.
5)fáze- ještě neskončila 🙂 snažíme se chovat k sobě hezky. Tak nám držte palce, ať se nám daří.
video1: Co si myslíme o šikaně
video2: První hranná scénka
video3: Rozmluva o situaci v první scénce
video4: Scénka 2
video5: Rozmluva o situaci v druhé scénce
video6: Scénka 3
video7: Rozmluva o situaci v třetí scénce
ukázka jak bude reagovat učitel , pokud vejde do třídy a nedozví se, co se přesně stalo
video8:Rozhovor dospělý a dítě o situaci
Adam měl za úkol pravdivě popsat situaci ze scének
video9:Jak se bránit nadávkám
změnit na humor nebo se slovně bránit